UDRUGA REGIONALNI ETNO CENTAR
etno ŠOKADIJA Osijek
Brojač posjeta
158198
Informacije:
  • Adresa:
    Šokačka 1, 31 000 Osijek
  • Kontakt tel.:
    031/ 505 - 801,098 / 167 30 75
  • Fax:
    031/ 208 - 282
TagList
Blog - travanj 2014
srijeda, travanj 23, 2014

Voditelj i skupina

Za uspješan rad svake folklorne skupine najveća je odgovornost na voditelju, koji mora biti sposoban izvršiti tu svoju obvezu. Za to mu trebaju određene predispozicije. Najvažnija od svih je da on to želi raditi. Tu će želju lakše ostvariti ako ima potrebne karakterne osobine, koje će mu pomoći u rješavanju složenih situacija, kao i nesporazuma koji su neizbježni u radu s ljudima. Da bi nesporazuma bilo što manje, voditelj treba uvesti pravila ponašanja i sam ih se uvijek uzorno pridržavati. Tako će na probe dolaziti pripremljen i u odgovarajućoj opremi, te neće kasniti. Na probama valja biti staložen, a to znači da će svoje osobne probleme ostaviti kod kuće.


Važno je napomenuti da svaka izvođačka skupina uvijek zrcali lik i ideje svoga voditelja. Ako skupina nešto ne izvodi dobro, to je greška voditelja. To znači da voditelj nije prilagodio program sposobnostima skupine, predviđeni program nije dobro objasnio, ili pak nije pravovremeno uvidio i spriječio pogreške. Zato nema pravo i ne smije vrijeđati izvođače, niti se na njima iživljavati tjerajući ih da bezbroj puta ponavljaju neko problematično koreografsko rješenje, već se treba zapitati gdje je sam pogriješio, te ispraviti uzrok, a ne ispravljati posljedicu. Valja imati na umu i to da je voditelj uzor u svemu i u svakoj situaciji, te on zato mora dobro paziti i na pravilno držanje tijela dok izvodi ili objašnjava korak. Osim toga, mora paziti i na svoj vokabular, a posebno na svoje ponašanje na probi, prije i poslije nastupa, te na zajedničkoj zabavi, kako svoj ugled (autoritet ) ne bi dovodio u pitanje. Glede autoriteta potrebno je znati da ga je ženama teže uspostaviti nego muškarcima. On se u početku zasniva na samoj fizičkoj pojavnosti (tjelesnoj visini i dubini glasa), po čemu su muškarci prirodno u prednosti, a učvršćuje se ispravnim pedagoško-psihološkim postupcima, čemu su pak žene sklonije. Prema tome, muškarci trebaju raditi, osim na svojoj stručnosti i na odnosu prema izvođačima, dok žene moraju nastojati govoriti tamnijim, prostornim glasom ( a ne vrištati ! ) i dobro se strukovno osnažiti. Tako će lakše provoditi svoje programske zamisli. Da bi u svakom trenutku mogao pravilno reagirati, voditelj mora biti poznavatelj karakteristika uzrasta s kojim radi. To je neophodno za ispravno postupanje s izvođačima, za izbor primjerenog programa, te za pravilan način rada. Pri tome mora voditi računa o činjenici da radi s dobrovoljcima – amaterima, koji su željni zabave i smijeha, te da ih ne smije opterećivati dugotrajnim i brojnim pokusima (drilom) kako bi ostvario svoje ambicije. Ako voditelj ima visoke zahtjeve, treba ih ostvarivati dobrom osobnom pripremom i detaljnim planom rada, koji treba pokrivati uobičajenu satnicu.



Način rada

Obzirom na vrstu, plan i program rada, folklorne skupine dijelimo; na vrtićke, školske, te kulturno-umjetničke. Ove posljednje dijelimo na izvorne i reproduktivne. Neovisno o vrsti skupine, ako se radi s početnicima, izvođače najprije moramo naučiti pravilnom držanju za ples, zatim ritmičkom hodanju u kolu s pjevanjem i na kraju, plesanju uz instrumentalnu pratnju. Dobro se u tu svrhu koristimo šetanim kolima, biračkim kolima i jednostavnim plesovima kraja iz kojega je skupina. Kad je skupina savladala osnove, prelazi se na složenije i manje poznate plesove, koji više ne moraju biti praćeni pjesmom. Tako će se svi plesači lakše usredotočiti na usvajanje težih koraka.


Sada se tek uvodi stil plesa, kojega je teže uvježbavati u parovnim plesovima nego u kolu. Ato je dobro da za učenje novoga koraka plesači stanu u polukrug, svaki za sebe i iza voditelja, kako bi odmah uočili kojom se nogom kreću u koju stranu. U procesu učenja voditelj treba raščlaniti korak u jednostavne i spore obrasce, koji se polako ubrzavaju do potrebne brzine i tehnike izvođenja. Na greške se prvo upozore svi, zatim neki i na kraju onaj koji i dalje griješi.

Pjevanje se najprije uči jednoglasno, intonativno čisto i razgovijetno, slušajući jedan drugoga, u početku tiho, a zatim sve glasnije. Tek kada je sve dobro usvojeno, prelazi se na dvoglasno pjevanje, tako da se dvije skupine najprije prostorno razdvoje, kako bi drugi glas sigurno prilagao prvome. Kad je svaka skupina naučila pjevati dvoglasno, daljnje višeglasje obrađuje se po istom načelu. Kod pjevanja je važno naučiti izvođače izvođače da pjevaju prirodno, pjevajući u prostor, a ne derući se iz petih žila,jer to oštećuje glasnice.

Program treba biti vođen od jednostavnog ka složenijem, ili od poznatog ka nepoznatom. On mora biti karakterno i tehnički prilagođen uzrastu i sastavu skupine, ako bi ga ona izvodila s veseljenjem, a ne s mukom.

Pridržavajući se ovih dobronamjernih naputaka, i voditeljima i izvođačima bit će probe sadržajnije, zabavnije i ljepše. Voditelj će brže i lakše postići željene rezultate, a izvođači će s više veselja i zadovoljstva prihvaćati novi, te održavati već postojeći program.

Katica Ivanković,prof.

etnocentar @ 18:02 |Komentiraj | Komentari: 0

Novo vrijeme - novi stil života. Jeli to pravilo ili mogu postojati izuzeci ? Može li moderna kultura zadržati što od starine,navika, običaja..., a da se ne ,,unazadi''? Možda je urbana kultura pripomogla da se tradicij...ski običaji potisnu u drugi plan ili potpuno padnu u zaborav. A oni su obilježavali živote naših starih, o njima danas možemo samo slušati priče. Ipak, čini se da raste svijest koliko baština znači za jedan narod i njegov kulturni identitet: osniva se sve više društava koja njeguju tradiciju, a sjećanja starih postaju sve aktualnija.

Tako postaje jasno da običaji ne koče napredak nego ga oplemenjuju, jer svjedoče o čovjekovoj ukorijenjenosti i njegovu kontinuitetu. S jedne strane narodna kultura i običaji istražuju se kao pojave, kao simboli i mjesta identiteta te kao središta umjetničke kreativnosti koja su pomalo zaboravljena; s druge strane našoj mladosti se nastoji oživjeti i ponuditi ,,duh starina''. Može li se iz povijesti izvući nešto za sadašnjicu, može li se nekakvo zadovoljstvo dobiti iz starina, osjetiti ljepota tradicije? Može li se i danas osjetiti povezanost s prošlim, pronaći korijene kulture ako su izgubljeni ? Može – i upravo su mladi ti koji mogu primiti i razvijati tradiciju te je ,,predati'' kad na njih dođe red


Zašto je za mlade generacije važna  zavičajnost ?


Odgoj i učenje ostvaruju se u socijalnom i kulturnom okruženju i u povezanosti s realnim životnim okolnostima konkretne odgojne sredine. Ambijentalni pristup u izučavanju zavičajne povijesti i kulturne tradicijske baštine u lokalnoj zajednici tj. Osnovnim školama.

Hrvati su se u samostalnoj državi našli pred složenim zadatkom duhovne obnove koja se mora temeljiti na bogatoj hrvatskoj kulturnoj tradiciji. U toj obnovi važno mjesto valja dati definiranju novog odgojnog cilja i uopće stvaranja novog školskog sustava. Tražeći
ishodište u filozofiji, pri redefiniranju odgojnih ciljeva valja tražiti i hrvatske autore koje je komunistička pedagogija prešutjela, a koji su već odavno postavljali odgojne ciljeve primjerene hrvatskoj zapadnoj kulturi i tradiciji.


Posebice je važno i treba naglasiti ,,okretanje'' prema svojem okruženju (zavičaju), njegovoj kulturi, baštini, tradiciji da bi učenici upoznali i zavoljeli sredinu u kojoj žive, a potom i domovinu. Jedan od osnovnih društvenih, a time i pedagoških ciljeva je upravo poticanje i njegovanje ljubavi prema kraju i mjestu, njegovoj prošlosti kako bismo sigurnije gradili budućnost, razvijali nacionalni i kulturni identitet učenika.

etnocentar @ 17:21 |Komentiraj | Komentari: 0
utorak, travanj 22, 2014

U udruzi Regionalni etno centar Osijek djeluje folklorna sekcija Etno Šokadija koja je nastavljač nekadašnjeg društva - Klub Šokadija Osijek koji je osnovan kao zavičajna udruga 17.siječnja 1934.godine u večernjim satima na Zrinjevcu u gostionici ,,Reit'', gdje je održana osnivačka sjednica. 

Dalje se navodi; Klubu je svrha da kultivira šokački folklor, popularizira moralne vrline naroda iz Šokadije, promiče sve ono, što su ljudi iz tog kraja dali književnosti i umjetnosti, i da među svojim članovima podržava interes i potrebe za razvitak Šokadije.

izvor: Hrvatski list,Osijek ,19.siječnja 1934.,rubrika Gradske vijesti

Na osnivačkoj Skupštini 17.siječnja 1934.god. izabrano je vodstvo ovoga kluba;

Predsjednik - dr.Ivan Matijević, odvjetnik

Dopredsjednik - dr.Ferdo Bošnjaković, odvjetnik

tajnik - Franjo Babić

blagajnik - Dragutin Vlašić

odbornici: dr.Jozo Benčević, primarius

                 Stjepan Vučić , geodeta

                 Ivo Martinović - priv. činovnik

                 Viktor Ivakić - rav.učitelj

                 Ivan Karavidović , učitelj u miru

                 Lovro Ovničević, bilježnik u miru

                 Rude Capić , želj. činovnik

                 Antun Kesegić, bilježnik

                 Marko Kolarić

                 Tomo Filipović




etnocentar @ 17:16 |Komentiraj | Komentari: 0
ponedjeljak, travanj 21, 2014

Svim članovima i ljudima dobre volje čestitke povodom Uskrsnih blagdana želi REGIONALNI ETNO CENTAR OSIJEK !




etnocentar @ 15:50 |Komentiraj | Komentari: 0
srijeda, travanj 9, 2014

U organizaciji Kulturnog centra “Gatalinka” održan je Seminar o izradi tradicijskih frizura Slavonije, Baranje i Srijema.

Seminar se održava od 1998. i na njemu se prezentiraju tradicijske frizure s područja cijele Hrvatske, a na ovom su se seminaru okupili frizeri iz cijele Hrvatske. Cilj Seminara je sačuvati tehnike i oblike frizure stare gotovo 2000 godina, posebno načine njihove primjene u suvremenom životu. Na početku se izrađivala zadana tradicijska frizura za natjecanje Etno frizura Hrvatske 2014. – rekonstrukcija velike pletenice iz Aljmaša i Sonte, predavač je bio Tomislav Livaja, mag. educ. art.

- U Vinkovce smo došli na Seminar o izradi tradicijskih frizura Slavonije, Baranje i Srijema, koji već 16 godinu zaredom uspješno organizira Kulturni centar “Gatalinka” Vinkovci, zajedno s Blankom Žakulom, koja me pozvala da kao voditelj KUD-a Sarvaš prikažem novo istraživanje koje sam napravio vezano uz tradicijske frizure Aljmaša i Sonte. Na Seminaru smo pokušali prikazati kako se te široke pletenice, koje pripadaju u rod nekadašnjih najsvečanijih frizura, izrađuju. Što se tiče same izrade, glava se podijeli na dva dijela, na tzv. čeonu partiju i zaglavnu partiju, koja se plete najčešće u široku pletenicu, između 80 i 240 niti, a čeona se partija u skladu sa željama šišala u šiške ili se plela kao u Aljmašu i Sonti - preko špage. Prednji dio glave uvijek je zaglađen, a stražnji je ispleten po sistemu rešetke i košare. Vremenski je za izradu takve frizure, ako je netko vješt, potrebno minimalno četiri sata za cijelu glavu, a onima koji se baš ne snalaze potrebno je više od deset sati - istaknuo je Livaja.

U drugom dijelu Seminara četiri su poznate i priznate frizerke Jasna Mak, Kata Šarčević, Josipa Džaja i Martina Vincer izrađivale tradicijske frizure iz Hrvatske. Josipa Džaja izrađivala je natjecateljsku frizuru iz Orebića, na poluotoku Pelješcu, Jasna Mak iz Osijeka izrađivala je natjecateljsku frizuru iz Valpova, Bizovca i Brođanaca, a Martina Vincer iz Osijeka i Kata Šarčević iz Đakova ostale frizure s područja cijele Hrvatske. Dvije djevojke - Loreta Suhić i Ivana Ćurković iz Sarvaša - bile su odjevene u nošnje iz Sarvaša, a nosile su tradicijsku frizuru iz Aljmaša, koja je bila zadana u prvom dijelu seminara.

Mario KOKAJ izvor: Glas Slavonije foto: Gordan Panić

Gatalinka Ante Starčevića 32100 Vinkovci. Tel: 032/331-341, 098/890-163. Fax: 032/331-341. E-mail: gatalinka@hi.t-com.hr. Web: www.gatalinka.hr

etnocentar @ 14:44 |Komentiraj | Komentari: 0
četvrtak, travanj 3, 2014


Tradicionalna manifestacija 8.SLAVONIJA ETNO FEST održati će se 31.svibnja 2014.godine na Trgu A.Starčevića u Osijeku. Predviđen je bogat program Etno sajma, prikaza starih tradicijskih zanata, rukotvorine narodni vez i suveniri, te Gastro kotlić natjecanje u kuhanju slavonskog čobanca te gastronomske degustacije fiš paprikaša, šarana na rašljama i kulinarske ponude. Manifestacija je također začinjena bogatom glazbeno-folklornim programom. Organizator manifestacije Regionalni etno centar Osijek.

etnocentar @ 17:11 |Komentiraj | Komentari: 0

Najavljujemo tradicionalnu 6.SMOTRU DJEČJEG FOLKLORA Osijek koja će se održati u sklopu manifestacije 8.Slavonija etno fest . Smotra dječjeg folklora održati će se u na Trgu Slobode u Osijeku 24.svibnja 2014.godine sa početkom u 11,oo sati u organizaciji Regionalnog etno centra Osijek pod pokroviteljstvom Grada Osijek.

etnocentar @ 16:26 |Komentiraj | Komentari: 0
Arhiva
« » tra 2014
  • p
  • u
  • s
  • č
  • p
  • s
  • n
  •  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
Index.hr
Nema zapisa.